torsdag 10 mars 2011

Invigning

Äntligen, det är dags att damma av dom igen. Under slaviska tidsperioder har använt, slitit, trampat, dansat, sprungit, klättrat, ramlat.
Våren. En kombination, det kan inte bli bättre.
Leonard Cohen sjunger om " Famous blue raincoat" och slutet av december. Jag talar om premiären på våren när de sopat bort allt grus från gator och trottoarer. Då dammet fortfarande hänger kvar i luften, solen skiner och det har börjat dofta lera och nytt liv. Det är nu de åker på, mina fantastiska gula mocka pumps. Bara anblicken får mig att le. Och jag vet att färg smittar av sig.
Människor står och trycker mot husväggar med mörka solglasögon och kaffe i handen. De njuter, och jag njuter av att se dom. Jag faller in i ledet, lutar mig bakåt, mot en vägg. Korsar mina ben mot varandra och intar en bekväm lutning, tittar ner på mina skor genom tonade glasögon och ler igen.

4 kommentarer: